De digitale kiosk Myjour houdt op te bestaan. Het is niet gelukt genoeg geld te verdienen. De site gaat op 31 maart uit de lucht, is donderdag bekendgemaakt. Tot die tijd kunnen gebruikers hun tegoed opmaken.
Myjour, een concurrent van Blendle, werd in 2013 gelanceerd. Gebruikers konden tegen betaling individuele artikelen van kranten en tijdschriften lezen, zonder dat ze hele uitgaven hoefden te kopen.
Initiatiefnemer Jan Verheul zegt in een verklaring dat Myjour zich heeft verkeken op de markt. Artikelen waren “niet of slecht digitaal beschikbaar” en het auteurs- en beeldrecht was “niet goed vastgelegd”, aldus Verheul.
Myjour heeft naar eigen zeggen ongeveer 40.000 gebruikers. Enkele duizenden van hen hebben een tegoed om artikelen aan te schaffen. Verheul zegt in een toelichting dat mensen zich niet wilden binden. “We hebben in het begin geadverteerd op bijvoorbeeld Facebook. Om een artikel te lezen, moesten ze een account aanmaken. Dan kregen ze van ons een heel klein tegoed. Maar dan heb je nog geen binding met het merk, mensen wisten niet eens wat Myjour was.”
Eigenlijk geloofde Verheul niet in het idee van betalen per artikel, zegt hij nu. “We deden het op verzoek van uitgevers. Maar je werpt een barrière op als mensen elke keer op een knop moeten drukken. Al is het maar tien of vijftien cent, het is altijd weer een keuze. Mensen vinden dat lastig. Wij geloofden meer in abonnementen, zoals Netflix of Spotify. Maar ook daar zie ik geen markt voor.”
De techniek achter Myjour wordt mogelijk op een andere manier gebruikt. Een deel van de medewerkers gaat daarmee door.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl